Van az úgy, hogy egy kamasz kölyök egy nyáron tizenhatszor lesz szerelmes

Van az úgy, hogy egy kamasz kölyök egy nyáron tizenhatszor lesz szerelmes

Van az úgy, hogy egy kamasz kölyök egy nyáron tizenhatszor lesz szerelmes.

Most, hogy beköszöntött a hűvös idő, jólesik a nyári élményekre visszaemlékezni. Az emlékezés pedig nemritkán a gyermekkori nyarakig nyúlik vissza. Így történt ez az e heti Poétikonban is, ahol Száraz Miklós György, Magyarország Babérkoszorú-díjas író kamaszkori kalandjairól is mesélt. – Ez az életkor az, amikor végtelen hosszú, gyönyörű nyarak, izgalmas nyarak vannak, amikor a vakáció nem tud véget érni, amikor egy kamasz kölyök egy-két-három hónapos nyárban tizenhatszor lesz szerelmes – mondta. Erre az időszakra emlékszik vissza Bitang nyarak című regénye főhőse is, aki, bár több hasonlóságot mutat vele, mégsem azonos az íróval.

 

A műsorvezető, Viola Szandra szerint a Bitang nyarak egyes fejezetei olyanok, mintha a beavatás állomásai lennének, van, amelyik a szülés és születés misztériumába, némelyik a szexualitás titkaiba avatja be a főhőst, de akad olyan epizód is, amikor a formálódó lélek a történelem és a halál nagy kérdéseivel találkozik először.

műsorvezető arra is kíváncsi volt, mi lehet a titka annak, hogy a könyvet felnőttek és tizenévesek egyforma lelkesedéssel olvassák.

A kamasz éppúgy hajlamos a túlzásokra is, a leegyszerűsítésre is, a pátoszra is, miközben irtóra igyekszik elkerülni mindent, amiről azt gondolja, hogy az előző generációk ünnepélyessége érződik vagy süt át rajta. Köszöni szépen, nem; meg akarja találni a maga ünnepeit, meg akarja találni a maga fontos ügyeit

– felelte az író.

Ugyanakkor Száraz Miklós György szerint bár sokat változott a világ, minden kamasz generációban közös, hogy hasonló kérdésekre kell válaszokat találnia. – Pornó van, állatpornó van, borzalmas dolgokat lát egy kölyök éjjel-nappal, tévén, interneten, mindenhol. Ez vajon mássá tette a megoldást? Tehát ugyanazokat a kérdéseket, amin a nagyanyáink kínlódtak. Persze egy csomó dologban irtó sokat léptünk előre, a testiség csuda, a szexualitásnak és a nemiségnek ezer formája elfogadott lett, messze-messze kitolódott a tűréshatár, de ezen belül a lényegben, amikor eljut odáig, hogyan kell tisztességesnek lenni, hogyan kell választani, kell-e? Van-e hűség? És akkor most baráti hűségre is gondolhatok, nem házastársi hűségre, de azt se zárjuk ki. Házastársi hűség, eszméhez való hűség, tehát a kérdések lényege azért ugyanaz maradt. És lehet, hogy nehezebb a válasz ma, mert annyival több az információ, annyival több a vélemény, annyival több a szín, hogy abból kihámozni azt, ami én vagyok, lehet, hogy nehezebb – sorolta az őt foglalkoztató problémákat az író.

A Bitang nyarak szociográfiaként is olvasható, ugyanis a regényben megjelenő közegben nem ritka a családon belüli erőszak, a gyilkosság vagy a prostitúció sem.

Honnan ismeri ilyen jól ezeket a nehéz sorsokat, érdeklődött a műsorvezető. – Én, aki ilyen értelemben, ahogy kell ezt mondani, nagyon jó helyre születtem, tehát biztonságos korban, biztonságos családban, biztonságos országban és környezetben születtem, én néha még kölyökkoromban, abban a korban, amiről ez a könyv szól, abban a korban már-már szégyelltem ezt, vágytam egy nehezebb kölyökkort, vágytam volna egy nehezebb sorsot. Felnéztem azokra a gyerekekre, akik kénytelenek voltak másként harcolni a szüleikkel, mint én – emlékezett vissza Száraz Miklós György a gyerekkori pajtásaival való viszonyára.

A Poétikon teljes adásából az érdeklődők azt is megtudhatják, hogy milyen is a magyar géniusz és hogy milyen történelmi érdekességeket dolgoz fel a szerző Gulliver zsebórája és Havel iránytűje című könyve.